2. júna 2020

10 otázok a tipov pre začínajúcich podnikateľov

Rozhodli ste sa využiť šancu a založiť si vlastný biznis? Čo by ste si mali zodpovedať na jeho začiatku a ako riešiť základné otázky? 

Pozrime sa spolu na desať otázok a tipov pre začiatok úspešného podnikania. Článok je zo série rady & tipy, aby sme časť svojho know how vedeli posunúť novým talentom a mali dobrý pociť. Zárovň kto sa nechce do týchto vecí pustiť sám, vieme mu so štartom, či reštartom podnikania pomôcť. 

Predpokladáme, že ste si už pripravili biznis plán a viete, či budete podnikať formou živnosti, spoločnosti s ručením obmedzeným, alebo akú budete mať právnu formu. 

Poďme teda na spomínané otázky

Nové nápady pre podnikateľov

01.

Ako je to s kanceláriou, či priestorom na podnikanie?

Tu záleží od konkrétneho podnikateľského plánu a čomu sa budete venovať. Samozrejme aj od toho aký máte na začiatok rozpočet. Inak musíte riešiť priestor pre prácu s potravinami, inak grafik, alebo obchod. Niektoré oblasti upravuje zákon, inde ide skôr o pohodlie a finančnú stránku. Pokiaľ freelancer vie využiť populárne huby, kde si môže už za pár eur mesačne rezervovať stôl, pre predajcov tovaru je potrebné mať niekde aj skladové zásoby. 

02.

Kde si mám založiť bankový účet?

Jeden z dôležitých nástrojov pre každého je bankový účet. Budete na neho prijímať platby, platiť z neho a potrebujete mať prehľadný internet banking, ktorý nebudete ovládať s manuálom položeným vedľa počítača. Rovnako sú rozdiely v poplatkoch – základných, ale aj doplnkových a rovnako v doplnkových službách. Niektoré banky ponúkajú zvýhodnenie pre začínajú projekty a môžete tak ušetriť a získať aj kvalitné služby. Ak ste živnostník, môžete využívať svoj doterajší súkromný účet, no aj tu radšej odporúčame samostatný účet. V prípade inej právnej formy musíte mať pre podnikanie iný účet ako je súkromný. 

03.

Ako si vybrať správny počítač na prácu?

Opäť ako pri všetkom – záleží od predmetu podnikania a od rozpočtu. Môžete si ako účtovník kúpiť počítač za 3000€, ale môžete mať aj stroj ktorý je primeraný vášmu podnikaniu. V prvom rade si musíte zodpovedať otázku aké programy a výbavu počítača budete potrebovať. Či vás niečo viaže ku konkrétnemu operačnému systému. Následne či pracujete z fixného miesta a chcete teda prístroj, ktorý bude len v kancelárii, pracovnom kúte, či vo výrobe. Ak potrebujete nosiť svoj počítač so sebou, mali by ste uvažovať aj nad tým koľko vydrží na nabitie a či budete hľadať na stretnutiach miesta s elektrickou zásuvkou, alebo vydržíte fungovať celý deň na baterku. Vieme vám ponúknuť riešenie na základe vyššie položených otázok aj vďaka spolupráci s našim klientom, ktorý sa zaoberá práve predajom počítačov vysokej kvality. 

04.

Ako a cez čo mám vystavovať faktúry, či blokovať?

Blokovať môžete cez virtuálnu pokladnicu, alebo cez fyzickú registračnú pokladňu. Vhodné riešenie zase závisí od konkrétneho prípadu a podnikateľského zámeru. Ak budete vystavovať pár bločkov ročne, je pre vás zbytočné kupovať si pokladňu za stovky eur. Pokiaľ riešite fakturačný systém, ten sme riešili v samostatnom článku. Aj s ohľadom na dnešnú dobu sme sa pozreli na online fakturačné systémy. 

05.

Ako sa prezentovať a dať o sebe vedieť?

Vaše meno, váš nazov spoločnosti, alebo produkt. To je to, s čím ste prišli na trh a čo musíte ukázať svetu. V roku 2020 a teda v 21. storočí je už takmer všetko online a rovnako tak by mal byť online aj váš biznis. Okrem vlastnej web stránky (prezentačnej, alebo predajnej) potrebujete žiť aj na sociálnych sieťach a ukazovať sa tam, budovať povedomie o svojej značke. Veď úprimne – kde sa vy dostali ku tomuto článku? Ale ľudia sa stretávajú aj fyzicky a tak pôsobí aj v dnešnej digitálnej dobe lepšie keď máte vizitky, keď faktúru pošlete na hlavičkovom papieri, alebo máte zladenú firemnú identitu do jednotného štýlu. Dôležitá otázka – máte auto? Je to plocha, ktorá je v pohybe a je často na rôznych miestach na očiach – využite ju na svoju prezentáciu a ukážte sa. 

06.

Ako si vytvoriť vlastnú web stránku?

Dôležité je vybrať si kvalitného poskytovateľa hostingu, aby ste mali stránku rýchlu a dostupnú. Viete si webovú stránku vytvoriť sami? To je výborné – práve ste ušetrili nejaké tie peniaze. Na druhej strane – nie je to vec na dve, či tri hodinky. Ak viete tento čas využiť spôsobom, ktorý vám prinesie väčší zisk, nechajte to na odborníkov a následne si budete vedieť stránku sami dopĺňať o novinky, nové produkty, služby, referencie a podobne. Tvorba web stránok a prezentácia v digitálnom priestore je dnes veľmi dôležitá – preto je tento segment jedným z hlavných, ktoré ponúkame našim klientom a to  dôrazom na bezpečnosť. 

07.

Ako si vybrať paušál a u ktorého operátora?

Telefón je stále dôležitým komunikačným nástrojom. Hoci v poslednej dobe sa viac ako prístrojom na hlasové hovory stáva online komunikačným nástrojom. So začiatkom podnikania sa ale môže zmeniť váš spôsob jeho využívania a z paušálu za 15, či 20 € sa môže stať služba, ktorá vám nebude postačovať. Preto sa s vami radi pozrieme na aktuálne nastavenie a jeho prípadnú úpravu. Potrebujete dáta? často cestujete do zahraničia? alebo budete potrebovať nové čísla pre zamestnancov? Možností je tu veľmi veľa. 

08.

Ako si viesť evidenciu a ako spravovať svoje dáta?

Dnes viete mať takmer všetko online a stále pri sebe. Pripravujeme samostatný článok, ktorý bude zameraný na odporúčané aplikácie, ktoré sa aj nám osvedčili najlepšie. Budete tak môcť mať prehľad o aktuálnych, ale aj starších projektoch, o úlohách, ktoré vás čakajú v daný deň a iné nástroje, ktoré viete použiť pre seba, či na komunikáciu naprieč celou spoločnosťou. Už viac ako dva roky platí smernica GDPR, takže musíte dbať aj na to, aby vaše dáta spĺňali nariadenia, ktoré ňou vstúpili do platnosti. 

09.

Odlíšte sa od konkurencie

Dnes je na trhu už veľa spoločností, ktoré ponúkajú podobné služby, či tovar. Čo je u nich odlišné je ich prezentácia a odlišnosť v detailoch. V prístupe ku zákazníkovi napríklad. Ak ste eshop, ktorý predáva tovar, pribalte do zásielky kartičku s textom aby napríklad zákazník zdieľal na instagrame s vašim hashtagom svoje nové topánky, či to, čo predávate. Nastavte si v eshope automatické maily, ktoré nebudú tradičné strojové, ale dajte do textu kúsok seba, svojej kreativity a napíšte zákazníkovi ľudskou rečou, že jeho tovar je na ceste. V takom Martinuse po objednávke dostanete mail, kde sa dozviete, že škriatkovia pracujú na expedícii vašej objednávky. Asi tam nemajú reálnych škriatkov, ale je to to, čo ich odlíši od textu “vaša objednávka sa pripravuje na expedíciu”.  Ak postkytujete služby – dodržujte termíny. Pokiaľ ho nestíhate, dajte zákazníkovi o tom vedieť ihneď ako to sami zistíte. Úprimosť je dôležitá a od vášho dodržania, či nedodržania termínu môže závisieť mnoho aj u vášho zákazníka. 

10.

Dbajte na bezpečnosť dát

Už vyššie sme načrtli GDPR. Nezabudnite so všetkými dátami pracovať tak, aby boli na bezpečnom mieste a nemal ku ním prístup ktokoľvek. Vvaše úložisko, kde máte zmluvy, faktúry, osobné dáta zákazníkov musí byť bezpečné a rovnako počítače, či mobily, ktoré sa ku nemu pripájajú. Rovnako eshop, kde sa registrujú zákazníci musí fungovať na zabezpečenom webe a dnes je už nutnosť mat SSL certifikát pre vyššiu bezpečnosť vašich zákazníkov. S implementáciou bezpečnosti na každej úrovni vašej digitálnej existencie vám radi pomôžeme. 

Nie ste v tom sami. 

Ako sme spomínali už v úvode – tieto poznatky vychádzajú z našich skúseností a sme radi, že sa o ne môžeme podeliť. 

Pri začínajúcej firme si možno tieto otázka kladiete prvý krát. Ak ste už nejaký biznis spúšťali, je možné, že niektoré ste už riešili. Iné zase vyplynuli neskôr z aktuálnej doby (ako GDPR) a je možné, že ste sa nimi doteraz nezaoberali. Využite svoj čas na svoj biznis a odpovede na tieto základne otázky nechajte hľadať nás. 

Nie je predsa hanba dať si poradiť. Navyše pohľad zvonku vám môže ponúknuť know-how, ktoré by ste získavali z praxe, či odbornej literatúry dlhšie. 

Pokiaľ máte aj iné otázky, ktoré ste tu síce nenašili, ale trápia vás, sme tu pre vás. Ozvite sa nám a pozrieme sa spolu na procesy, či ich časti, ktoré je možné zlepšiť, zefektívniť, alebo nastaviť inak. 

Našim cieľom je aby ste boli spokojní a mali podnikanie ľahšie.