17. mája 2020

Aký systém využiť pre svoj web?

Pred tým, ako začnete svoj nový web tvoriť by jednou zo základných otázok malo byť v čom – v akom systéme ho prevádzkovať. Pri statických stránkach sa dá obsah napísať namieru v kóde možno aj svojpomocne. Množstvo firiem ponúka aj namieru robené CMS (content management system), ktoré prispôsobené presne pre vaše potreby. Sú tu ale aj redakčné systémy (CMS), ktoré sú open-sorouce a môžete ich voľne používať. Celosvetovo najpoužívanejšie sú tri.

Ku dňu, kedy píšem tento post je aktívnych stránok na Drupale zhruba 1.150.000, čo z neho robí trojku v redakčných systémoch. Na druhom mieste sa nachádza Joomla s viac ako 2,5 miliónom aktívnych webov. Jednotkou je sytém WordPress, ktorý poháňa viac ako 34% všetkých webových stránok na svete čo je približne 20 miliónov!

Bavíme sa teraz o stránkach, ktoré majú prezentačné – či už pre osobu, alebo firmu. Majú ponúkať statický, alebo aktualizovaný obash. Pri systéme pre eshopy sú aj iné možnosti a miera používania jednotlivých systémov je tu iná. Aj preto, že sú na trhu špecializované CMS priamo pre vytvorenie internetového obchodu, či katalógu produktov. Aj vyššie uvedené redakčné systémy vedia prevádzkovať eshop, no pri rozsiahlejšom počte položiek je vhodné zamyslieť sa nad vhodnejším.

01.

WordPress

Viac ako 34% všetkých webových stránok na svete je vytvorených v tomto systéme a tak je to najlepší príklad jeho multifunkčného využitia. Či ste influencer, ktorý sa potrebuje prezentovať, firma, začínajúci eshop, bloger, alebo vydavateľ denníka, môžete ho využiť. Ak na začiatku nemáte vlastnú doménu a chcete si ho vyskúšať, môžete tak urobiť na wordpress.com, kde je k dispozícii v základnej verzii zadarmo, alebo niektorú z platených verzií. Pri tej ale osobne radím skôr prevádzku na vlastnej doméne. WordPress bol pôvodne určený pre blogy, ale vďaka komunite a širokým možnostiam personalizácie sa začal využívať aj na iné účely. Vhodný je aj pre správu viacerých samostatných systémov vďaka podpore multisite. O tejto možnosti bude samostatný článok. Výhdami je veľmi veľké množstvo tém a pluginov, ktoré sú vo veľkej miere bezplatné, ale často aj platené verzie sú v dostupných cenách. Nevýhodou je potreba pravidelnej starostlivosti, keďže zastaralé pluginy predstavujú často bezpečnostné riziko a tiež to, že hoci je tu možnosť vytvorenia eshopu, plynule ho zvláda len do určitého počtu položiek. Pokiaľ plánujete väčší obchod rádovo s tisíckami položiek, nie je riešenie cez WordPress ideálne.

02.

Drupal

Ponúka najkomplexnejšie riešenie pre menšie, ale aj väčšie webové projekty a ecommerce. Jeho možnosti sú naozaj široké avšak kvôli menej intuitívnemu ovládaniu a administrácii sa pravdepodobne budete musieť spoľahnúť na odbornú pomoc. Hlavnými výhodami sú vyššia bezpečnosť a lepšie technické riešenie ako ponúka práve Joomla, či WordPress. Nevýhodami sú častejšie problémy s kompatibilitou, menšie množstvo pluginov ako pre konkurečný WordPress a už spomínaná zložitejšia administrácia.

03.

Joomla

Ako sme už vyššie uviedli, je druhá najpoužívanejšia. Jej administratívne rozhranie je prijateľnejšie ako to v Drupale. Možnosti Joomly na jej personalizáciu sú široké a rovnako tak aj možnosti využitia. Viete v nej prevádzkovať prezentačný web, blog, ale aj obchod, či sociálnu sieť. Základné veci v nej zvládnete urobiť aj sami, prípadne s pomocou nejakého z pluginov. Pre zložitejšie veci a úpravu na mieru je možné, že budete potrebovať človeka so znalosťou php, či css. Medzi nevýhody určite patrí menšie množstvo pluginov.

CMS redakčné systémy používame aj pre našich klientov. 

Aj vo WordPresse vďaka jeho vyššie uvedeným možnostiam robíme stránky aj pre našich klientov. Ďalšou z výhod je jednoduché dopĺňanie obsahu samotným klientom. Ak máte doplňujúce otázky, použite komentáre pod článkom, alebo náš mail podatelna@digitalpolice.sk. 

Konkrétny systém je vybraný na základe požiadaviek a potreb konkrétneho zákazníka. Iný sa hodí pre rozsiahlejšie obchody a iný zase pre prezentačné stránky.